Maritim og naturvidenskabelig profil

 

At være profilskole forpligter. De meget fine rammer som skolen får, bliver en stor del af vores profil. Der er i bygningens og omgivelsernes faciliteter tænkt meget på både det maritime og det naturvidenskabelige. Vi får naturvidenskabslokaler der ligge så alle, der kommer ind af vores hovedindgang kan følge med i hvad vi laver. Vores beliggenhed i Københavns havn giver mange muligheder for den Maritime del af profilen. Her kan vi både finde aktuelle aktiviteter og historiske tilgange til profilen.

Vi er startet ud meget praktisk. Med en beliggenhed så tæt på vand er det naturligt, at vi kommer til at være både i og på vandet. Derfor har vi startet svømning op fra anden klasse. Vi forventer og håber på at svømmeundervisning vil være en del af idrætsundervisningen på alle trin. På sigt vil en del af den undervisning være i vores eget bassin foran skolen.

Der har været og er stadig mange der synes det er spændende at være med til at komme med inspiration til vores profil. Vi involverer børn og forældre, der også kommer med ideer og drømme. Derfor kommer der hele tiden nye aktiviteter og rammer der fylder vores profil ud mens vi vokser. Det bliver endnu mere tydeligt når vi flytter ind i vores færdigbyggede skole i løbet af skoleåret 2014-2015.

I alle fag er vi ambitiøse med at have en naturvidenskabelig tilgang. Det kan være det faglige der lægger sig op ad eller involvere emner fra de naturvidenskabelige fag. Det kan også være måden vi tilgår fagene på. Vi tænker i at være forskene og undersøgende med en naturvidenskabelig og forskene tilgang.

På mange måder omgiver naturen os både fysisk og i vores tankesæt. Når man færdes i naturen skal man altid tænke sig om og se hvad naturen tilbyder af rammer. Hvordan er vejret? Hvordan finde vi vej? Er der steder vi skal være forsigtige? Har vi styr på sikkerheden? Hvad kan vi når det blæser?

I vores tankesæt skal vi altid se på hvem, hvad og hvor vi færdes og tage udgangspunkt i de kompetencer vi har med os. Ligesom når vi ser på det enkelte barn og møder det lige der, hvor det er bedst til at modtage den læring vi tilbyder.

Forside >